Rabu, 2 Julai 2014

suran an'am ayat 11-12

11. katakanlah (muhammad) jelajahilh bumi, kemudian perhatiknlah bagaimana kesudahan orang yang mendustakan itu.
12. katakanlah (muhammad) , milik siapakah apa yang ada di langit dan di bumi? katakanlah milik ALLAH. Dia telah menetapkan sifat kasih sayang pada diri- Nya. Dia sungguh akan mengumpulkan kamu pada hari kiamat yang tidak diragukan lagi . orang- orang yang merugikan dirinya, mereka itu tidak beriman.

begitulah ayat cinta dari kekasih untuk kekasihnya, supaya jiwa- jiwa yang menginginkan cintaNya melihat kebesaranNya yakni semua ciptaan manusia dan kesudahan- kesudahan yang berlaku kepada mereka yang tidak beriman. Allah yang maha mengetahui, tersangat mengetahui apakah fitrah manusia yakni hambanya. Sebagai manusia, kita cenderung untuk melihat bukti- bukti untuk menambahkan keyakinan kita, justeru, Allah meninggalkan bukti- bukti atau bahan tinggalan umat- umat terdahulu supaya kita yang masih diberi peluang untuk hidup mengambil peringatan dan pengajaran agar tidak terjerumus ke lembah kerugian dan kehinaan..

Allah mengajak kita mengamati dan mengambil pelajaran serta peringatan terhadap apa yang berlaku di sekeliling kita. Ini kerana, kerana penyayang nya Allah subhanallah taala, mengutuskan nabi dan menurunkan al-quran supaya dapat menjadi petunjuk kepada sekalian manusia. orang mukmin yang bijak itu akan mengambil pelajaran apa yang berlaku disekelilingnya, bukan hanya menunggu terkena barulah mengambil pelajaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan